sâmbătă, 27 februarie 2016

Albastrul Bosfor ( II )

 Bosforul este un canal îngust în formă de ”S”, de natură complexă, cu numeroase capuri și sinuozități complicate greu de observat. La aceasta se adaugă și curenții schimbători.Aceste condiții geografice și oceanografice fac ca navigația deschisă traficului internațional să fie dificilă și riscantă.

Bosforul s-a format cam pe la 5600 î.e.n., când o creștere importantă a apelor Mării Mediterane și a Mării Marmara a inundat valea fluvială provenită din dintr-un mare lac cu apă dulce situat în apropiere și care, datorită iruperii apelor Mării Marmara prin vadul respectiv a dat naștere Mării Negre.
După anumite opinii, această mare inundație a afectat așezările de pe litoral de nord al Mării Negre ar fi baza istorcă a povestirilor despre diluviul menționai în ”Poemul lui Ghigameș.”..

***
 Podul Bosfor (Boğaziçi),

 Podul Fatih Sultan Mehmed

Peste Bosfor s-au construit deja  două poduri: Podul Bosfor (Boğaziçi Köprüsü),de 174 m. lungime, terminat în 1973 și podul Fatih Sultan Mehmed, lung de 1090 m., terminat în 1988 și situat la aproximativ 5 km de primul, (care a concretizat un plan propus în urmă cu 150 de ani de sultanul Abdulmecid, după cum relata presa turcă).
Un al treilea pod, Yavuz Sultan Selim, era în constructie în 2014.

Sub apele Bosforului, la o adâncime de 55 m, s-a construit un tunel feroviar de 1400 m., Marmaray, care a fost inaugurat în octombrie 2013.

***
Imagine noctură a podului Bosfor

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu