duminică, 17 mai 2015

Poeții -sultani: Muhibbi ( I )

  
                                                          
MUHIBBI     Suleyman Magnificul (n.1494- d.1566)

A domnit între anii1520-1566. A a fost supranumit Magnificul și, de asemenea, Legiuitorul. Ca și predecesorii  săi a fost un iubitor și protector al artelor.
A fost al zecelea sultan otoman iar în timpul domniei sale Imperiul atins apogeul. A fost pasionat de meșteșugul orfevreriei.

Sub mecenatul lui său Imperiul Otoman a trăit secolul de aur al dezvoltării sale culturale.
Printre cei 30 de sultani poeți ai Imperiului el a fost un poet talentat ca si tatăl său, Selim I. A scris poezii în persană și turcă sub pseudonimul Muhibbi.( iubitul, îndrăgostitul)
Când fiul său Mehmed a murit în 1543 el a compus o frumoasă cronogramă în memoria acestuia: ”Fără rival între prinți, sultanul meu Mehmed”.
Unele dintre versurile sale au devenit proverbe. Este foarte cunoscut următorul poem:

”Oamenii consideră că bogăția și puterea este cel mai măreț dintre destine
Dar în viață un moment de sănătate este cea mai fericită stare
Ceea ce oamenii numesc suveranitate este o rivalitate continuă și un război permanent
Venerarea lui Dumnnezeu este cel mai înalt tron, cea mai fericită dintre stări...

Alte poeme :

”Doamne! Scaldă-mă cu harul tău
Dacă există alt leac decât Tine, nu știu.
Ajută-mă, iartă-mi păcatele,
Te rog, ajută-mă, iartă-mi păcatele! ”



Încep în numele lui Allah, Binefăcătorul și Milostivul
Nu am secrete  ascunse de Tine
Doamne! Vindecă inima mea afectată de chin
Tu ești cel intelept care stie că
răbdarea e un leac pentru toate.
Doamne milostiv! Iți mulțumesc!
Ai făcut din acest sclav al tău un musulman.
Păstrez credința mea până la ultima suflare
Nu lăsa pe damnatul  Satan să se apropie de mine
Doamne! De dragul lui Mustafa, Messagerul tău
Dăruiește- ne paradisul Tău generos
Doamne! În ziua Judecății
Păstrează-l pe Muhibbi, robul tău, lângă tine!



O Suleiman, aceasta este măreția ta
A fi generos și bun la suflet
Este fala tronului
Dacă dorești să-ți vezi  supușii fericiți
Nu fi arogant, penru că acestia pot fi
mai buni decât tine.
Suntem cu toții frați; trebuie să ne iubim unii pe alții
O Suleiman, un adevărat musulman ia in considerare această poruncă solemnă!
Acționează cu înțelepciune, dar nu rămâne necunoscut,
Ocrotește pe cei buni, și este  aspru cu răufăcătorii.
Un tiran ca un han tătar
Nu  este potrivit ca Sultan.
Rămânând tăcut împotriva agresiunii
Este o bună atitudine.
Nu hiberna; fi treaz pe tronul tău
Mâinile noastre puternice țin soarta lumii.
Trebuie să lupți pentru a câștiga
Aprecierea și afecțiunea oamenilor. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu