marți, 24 septembrie 2019
miercuri, 18 septembrie 2019
Clișee orientale într-o poezie
Stefan Baciu
Orient
Sarailii și baclavale, bragagii
tone de halvița și susan
narghilele și halva și gingirlii
bărbi cu pașalâc și lung caftan
trec iavaș-iavaș înspre harem cadâne
pașa trage cu nădejde din ciubuc
plin de ură, cu priviri păgâne
potrivindu-și laba groasă în papuc
corăbioare, bigi-bigi, musaca
pungi cu galbeni (aferim!) bacșiș
vine'n taină singur Vodă la cafea
vocea pașei taie ca un vârf de șiș...
marți, 10 septembrie 2019
Proverbele Orientului (I)
”Proverbul: înţelepciunea bâtrânilor şi tinereţea înţelepciunii”.
(definiţie aforistică de N. Petrescu-Redi -1999)
***
- ”Sunt o mie de feluri de a pierde o zi, însa niciunul de a o întoarce înapoi." (proverb arab)
***
***
- ”Deschide gura doar daca ceea ce ai de gand sa spui este mai frumos decat tacerea. ~ (proverb arab)
***
(Începem să îmbătrâni, când încetăm să învățăm)
(definiţie aforistică de N. Petrescu-Redi -1999)
***
- ”Sunt o mie de feluri de a pierde o zi, însa niciunul de a o întoarce înapoi." (proverb arab)
***
***
***

***
- ”Când inima plânge pentru ceea ce a pierdut, spiritul râde pentru ceea ce a gasit”. ~( proverb sufit)
- ”Păstrează un copac verde în inima ta și poate că pasărea cântătoare va veni.” ~( aforism sufit)
***
(Dragostea unui tată esta mai înaltă decât un munte . Dragosrea unei mame este mai adâncă decât oceanul)-proverb japonez-
***
***
(Acul disprețului poate străpunge și carapacea
unei broaște țestoase)-proverb indian-
***
- ”Când inima plânge pentru ceea ce a pierdut, spiritul râde pentru ceea ce a gasit”. ~( proverb sufit)
- ”Păstrează un copac verde în inima ta și poate că pasărea cântătoare va veni.” ~( aforism sufit)
***
(Dragostea unui tată esta mai înaltă decât un munte . Dragosrea unei mame este mai adâncă decât oceanul)-proverb japonez-
***
***
(Acul disprețului poate străpunge și carapacea
unei broaște țestoase)-proverb indian-
***
marți, 9 iulie 2019
”Marghilomana”-Cafeaua turcească la București
Din Orientul Arab, cafeaua a ajuns în Europa. Licoarea aceasta aromată pe care o sorbim cu nesaț în fiecare zi, se prepară în nenumărate feluri, după gust sau specificul locului...
Prima cafenea (”cahvenea”) se deschide în București, la 1667, proprietatea unui fost ienicer, Kara Hamie.
România s-a mândrit cu renumita ”marghilomană”, care a intrat în vocabularul bucureștenilor după primul râzboi mondial.
Se spune că Alexandru Marghiloman (1854- 1925), om politic, jurist, mare moșier și lider al partidului conservator era un mare amator de cafea.
Într-o zi pe când se afla la vânătoare a cerut valetului să-i facă o cafea. Acesta, neavănd apă, a pregătit-o cu coniac...Așa s-a născut”marghilomana”. care este de fapt o cafea turcească fiartă cu rom sau coniac. Era servită în cesti foarte mici, fără toartă,(după moda turcească) numite ”filigene”. Cafeaua se fierbea în ibrice, pe nisip încălzit cu cărbuni.
In Bucureștiul interbelic, la ”Capșa”sau la ”Hanul lui Manuc” (în ”Sala Domnească”), unde aveau loc baluri mascate și serate mondene, unde se serveau pește sau friptură rece de mistreț asortate cu vinul potrivit (alb sau negru). cafeaua ”Marghiloman” era la mare cinste...
Există mai multe moduri de preparare a unei ”marghilomane”. Iată unul dintre ele:
La foc mic (sau la nisip) se pun la fiert în ibric 100 ml.coniac și 2 lingurițe de zahăr. Când amestecul clocotește se adaugă 3 lingurițe de cafea. Se trage ibricul deoparte, se acoperă, și. după 2-3 minute (când cafeaua se depune la fundul ibricului, licoarea limpezită se toarnă cu grijă în ceașcă...
luni, 9 aprilie 2018
Rădvane (carete) otomane
Caretă otomană
***
Multă vreme oamenii au folosit pentru deplasare și pentru transportul greutăților animalele pe care le-au domesticit ( boi, cai, elefanți).
Cele mai vechi informații despre roată apar menționate în documente descoperite în Egipt și în China.
Tăblițele de lut descoperite în Irak vorbesc despre existența carelor încă din anul 3500 Î.HR.
Odată cu dezvoltarea drumurilor, pentru a mări confortul călătorilor se construiesc trăsuri, diligențe, calești (trăsuri elegante cu capotă).
***
In țările din Orientul Mijlociu pentru transportul mărfurilor și persoanelor pe uscat erau folosite animalele: cămilele și caii. Mijloacele rulante au rămas incredibil și nejustificat de înapoiate, rămânând practic inexistente din peisajul cotidian până târziu.
În Muzeul Topkapî se află câteva calești otomane, probabil din vremea lui Suleyman Magnificul.
***Rădvan (de la cuvântul rusesc rydvan) , termen învechit. Este o trăsură de lux închisă, montată pe arcuri și trasă de mai mulți cai. Sinonim: caretă
***
Multă vreme oamenii au folosit pentru deplasare și pentru transportul greutăților animalele pe care le-au domesticit ( boi, cai, elefanți).
Cele mai vechi informații despre roată apar menționate în documente descoperite în Egipt și în China.
Tăblițele de lut descoperite în Irak vorbesc despre existența carelor încă din anul 3500 Î.HR.
Odată cu dezvoltarea drumurilor, pentru a mări confortul călătorilor se construiesc trăsuri, diligențe, calești (trăsuri elegante cu capotă).
***
In țările din Orientul Mijlociu pentru transportul mărfurilor și persoanelor pe uscat erau folosite animalele: cămilele și caii. Mijloacele rulante au rămas incredibil și nejustificat de înapoiate, rămânând practic inexistente din peisajul cotidian până târziu.
În Muzeul Topkapî se află câteva calești otomane, probabil din vremea lui Suleyman Magnificul.
***Rădvan (de la cuvântul rusesc rydvan) , termen învechit. Este o trăsură de lux închisă, montată pe arcuri și trasă de mai mulți cai. Sinonim: caretă
sâmbătă, 11 noiembrie 2017
Cafea turcească (türk kahvesi) - (II)
Cafea și cafenele în spațiul otoman
Mod de prezentare al unei cafele turcești pentru două persoane

Intre secolele XV-XVI consumul de cafea se răspândește în întreaga lume musulmană.
Cronicarul otoman İbrahim Peçevi ne spune pe la 1640 că ”până în anul 962 (de la Hegira), - adică 1554-1555* , în orașul îndrăgit de Allah Constantinopol și pe pământurile otomane cafeaua și cafenelele nu existau. În această epocă, doi negustori, Hâkem din Alep și Şems din Damasc, s-au stabilit în oraș și au dechis fiecare o prăvălie în cartierul Tahtakale și au început să vândă cafea.”
Cafenelele din Imperiul Otoman, asemenea celorlalte din întreaga lume, erau locuri unde se forma opinia publică și erau frecventate de bărbați.
Inițial au apărut pentru a oferi servicii persoanelor care așteptau ora rugăciunii în apropierea moscheelor. Apoi, fiecare grup profesional avea propria sa cafenea unde clienții discutau diferite subiecte.
Cafeneaua a devenit un spațiu de conversație în cultura turcă.
O zicere populară spune:”Inima mea nu vrea cafea și cafenele vrea un prieten.Cafeaua este o scuză”
*
Cafeneaua Kiva Han, cea mai veche cafenea din Constantinopol.
(Atestată în 1555. Nu s-a păstrat in forma inițială).
Modul de prezentare a cafelei ocupă un loc important în cultura turcească.
Prezentarea cafelei este un indicator al valorii, dragostei si respectului arătate unui oaspete.
Ceașca de cafea (finca) este cel mai important element vizual, în timpul prezentării.
În trecut ceștile nu aveau tortițe și de aceea erau băgate într-o ”mânecă” de lemn, corn sau metal pentru ca apa fiartă să nu frigă mâinile celor care o beau.
Această ”mânecă” sau suport numit zarf era cu sau fără tortițe.
Ceștile fără toartă erau făcute din porțelan fin sau lut. Cu timpul au fost înlocuite de cele cu toartă.
Existau de asemenea cești pe care erau scrise versete decorate ornamental. Numele meșterului care le-a creat era scris în partea de jos a ceștii.
Tava de cafea este și ea importantă în prezentarea cafelei.
În istoria culturală a Turciei, cele mai dorite modele erau cele rectangulare sau ovale; aveau adâncime și erau făurite din bronz aurit . După un timp, au început să fie folosite și cele din argint.
Cele folosite de sultani erau gravate uneori cu tughra imperială și cu desene în relief, adevărate capodopere de prelucrare a metalului de către artizanii turci.
Există tăvi de cafea în Kireshir denumite Damascus.
Trabzon este faimos pentru tăvile de cafea lucrate în filigran. Capacele sunt ornamentate cu motive locale.
Ibricul (cezve ) este un recipient de metal, de formă cilindrică sau de trunchi de con cu baza mare jos cu cioc și mâner lung(fix sau pliabil), folosit la fierberea și prezentarea cafelei.Cuvântul Ibrik era folosit și cu sensul de carafă sau ulcior.
În perioada Otomană se practica otrăvirea prin intermediul cafelei . De aceea cafeaua nu era niciodată preparată în bucătărie si adusă la masă direct in ceașcă. Pentru a evita orie bănuială cafeaua, apa fierbinte era adusa împreună cu ibricul cu cafea care era pus pe cărbuni. Pe lângă ”ibrik"se folosea un ”Kahvedan”, un ulcior mic cu toartă, din cupru, alamă sau argint, în care se afla apa pentru cafea.
Cafeaua era pregătită pe loc și servita în fața oaspetului.
*
Recipient otoman din argint (”Kahvedan”), pentru preparat cafea.
Diferite carafe din perioada otomană
Ibrik otoman imperial.(arhivele imperiale)
Mod de prezentare al unei cafele turcești pentru două persoane

Intre secolele XV-XVI consumul de cafea se răspândește în întreaga lume musulmană.
Cronicarul otoman İbrahim Peçevi ne spune pe la 1640 că ”până în anul 962 (de la Hegira), - adică 1554-1555* , în orașul îndrăgit de Allah Constantinopol și pe pământurile otomane cafeaua și cafenelele nu existau. În această epocă, doi negustori, Hâkem din Alep și Şems din Damasc, s-au stabilit în oraș și au dechis fiecare o prăvălie în cartierul Tahtakale și au început să vândă cafea.”
Cafenelele din Imperiul Otoman, asemenea celorlalte din întreaga lume, erau locuri unde se forma opinia publică și erau frecventate de bărbați.
Inițial au apărut pentru a oferi servicii persoanelor care așteptau ora rugăciunii în apropierea moscheelor. Apoi, fiecare grup profesional avea propria sa cafenea unde clienții discutau diferite subiecte.
Cafeneaua a devenit un spațiu de conversație în cultura turcă.
O zicere populară spune:”Inima mea nu vrea cafea și cafenele vrea un prieten.Cafeaua este o scuză”
*
Cafeneaua Kiva Han, cea mai veche cafenea din Constantinopol.
(Atestată în 1555. Nu s-a păstrat in forma inițială).
Modul de prezentare a cafelei ocupă un loc important în cultura turcească.
Prezentarea cafelei este un indicator al valorii, dragostei si respectului arătate unui oaspete.
Ceașca de cafea (finca) este cel mai important element vizual, în timpul prezentării.
În trecut ceștile nu aveau tortițe și de aceea erau băgate într-o ”mânecă” de lemn, corn sau metal pentru ca apa fiartă să nu frigă mâinile celor care o beau.
Această ”mânecă” sau suport numit zarf era cu sau fără tortițe.
Ceștile fără toartă erau făcute din porțelan fin sau lut. Cu timpul au fost înlocuite de cele cu toartă.
Existau de asemenea cești pe care erau scrise versete decorate ornamental. Numele meșterului care le-a creat era scris în partea de jos a ceștii.
Tava de cafea este și ea importantă în prezentarea cafelei.
În istoria culturală a Turciei, cele mai dorite modele erau cele rectangulare sau ovale; aveau adâncime și erau făurite din bronz aurit . După un timp, au început să fie folosite și cele din argint.
Cele folosite de sultani erau gravate uneori cu tughra imperială și cu desene în relief, adevărate capodopere de prelucrare a metalului de către artizanii turci.
Există tăvi de cafea în Kireshir denumite Damascus.
Trabzon este faimos pentru tăvile de cafea lucrate în filigran. Capacele sunt ornamentate cu motive locale.
Ibricul (cezve ) este un recipient de metal, de formă cilindrică sau de trunchi de con cu baza mare jos cu cioc și mâner lung(fix sau pliabil), folosit la fierberea și prezentarea cafelei.Cuvântul Ibrik era folosit și cu sensul de carafă sau ulcior.
În perioada Otomană se practica otrăvirea prin intermediul cafelei . De aceea cafeaua nu era niciodată preparată în bucătărie si adusă la masă direct in ceașcă. Pentru a evita orie bănuială cafeaua, apa fierbinte era adusa împreună cu ibricul cu cafea care era pus pe cărbuni. Pe lângă ”ibrik"se folosea un ”Kahvedan”, un ulcior mic cu toartă, din cupru, alamă sau argint, în care se afla apa pentru cafea.
Cafeaua era pregătită pe loc și servita în fața oaspetului.
*
Recipient otoman din argint (”Kahvedan”), pentru preparat cafea.

Diferite carafe din perioada otomană

marți, 7 noiembrie 2017
Orient și mătase...
Mătasea
Mătasea a fost fabricată în China. Ea provine din firul produs în faza de cocon, de fluturele de mătase (Bombyx mori).
O legendă ne povestește că prițesa Leizu, când avea 14 ani, a scăpat în ceaşca sa de ceai un cocon de mătase. Ca să-l scoată din băutură, tânăra a început să desfacă firul de pe gogoaşă. Aşa i-a venit ideea să-l ţeasă. Din acel moment, chinezii au descoperit ritmul de viaţă al viermelui de mătase și pentru 3000 de ani au fost păstrătorii acestui secret.
Mătasea fost una dintre principalele mărfuri aduse din Asia Orientală. După ea a fost denumită și calea comercială Drumul Mătăsii care lega China, Japonia și India de Europa.
Mătasea poate fi țesută într-o varietate de țesături: voal, chiffon, satin, brocart, tafta, catifea.
Mătasea a fost fabricată în China. Ea provine din firul produs în faza de cocon, de fluturele de mătase (Bombyx mori).
O legendă ne povestește că prițesa Leizu, când avea 14 ani, a scăpat în ceaşca sa de ceai un cocon de mătase. Ca să-l scoată din băutură, tânăra a început să desfacă firul de pe gogoaşă. Aşa i-a venit ideea să-l ţeasă. Din acel moment, chinezii au descoperit ritmul de viaţă al viermelui de mătase și pentru 3000 de ani au fost păstrătorii acestui secret.
Mătasea fost una dintre principalele mărfuri aduse din Asia Orientală. După ea a fost denumită și calea comercială Drumul Mătăsii care lega China, Japonia și India de Europa.
Mătasea poate fi țesută într-o varietate de țesături: voal, chiffon, satin, brocart, tafta, catifea.
Brocartul este o țesătură de mătase de calitate superioară cu flori și ornamente țesute cu fir de aur sau argint.
Era cunoscut și sub alte denumiri : frenghie, zafir, șahmarand, zarpa. Mătăsurile fine și brocarturile erau folosite pentru draperii, tapiserii pentru mobila, sau pentru îmbrăcăminte de gală.
Brocart cașmir
Brocart cașmir
Abonați-vă la:
Postări (Atom)